Een digitale bouwaanvraag samenstellen

De voorbereiding

Vooraf te bevragen:

  • Heb je een vergunning nodig of volstaat een melding?
    Je hebt niet voor alle werken een vergunning nodig. In uitzonderlijke gevallen volstaat een melding. Vraag dit na bij de desbetreffende gemeente want niet elke gemeente aanvaardt meldingen.
  • Heb je voor de werken die je wil uitvoeren een architect nodig?
    Of je een architect nodig hebt voor de werken die je wil uitvoeren, hangt af van de aard ervan. Controleer dit a.d.h.v. de lijst met werken waarvoor een architect verplicht is en de lijst met werken waarvoor een architect niet verplicht is. 
  • Stel je plannen op a.d.h.v. de richtlijnen van het normenboek
    Plannen worden voortaan digitaal beoordeeld. Dat betekent ook dat de plannen op een correcte manier moeten aangeleverd worden, nl. volgens de richtlijnen die worden opgelijst in de normenboeken. Een gemeentebestuur kan een dossier onontvankelijk verklaren als de richtlijnen niet gevolgd worden.
    - normenboek voor werken met architect
    - normenboek voor werken zonder architect
    - normenboek voor infrastructuurwerken

 

Aanmeldopties in het digitaal loket:

  • eID en aangesloten kaartlezer
    Om op deze manier aan te melden, moet je beschikken over: 
    - een elektronische identiteitskaart of elektronische vreemdelingenkaart (*)
    - de pincode van je eID
    - de juiste software om je eID te kunnen lezen
    - een kaartlezer die verbonden is met je pc

    Meer info over aanmelden met eID vind je hier.
     
  • eID en draadloze kaartlezer
    Om op deze manier aan te melden, moet je beschikken over:
    - een elektronische identiteitskaart of elektronische vreemdelingenkaart (*)
    - de pincode van je eID
    - een gratis MYDIGIPASS account
    - een draadloze kaartlezer (Digipass 870) die geregistreerd is op je MYDIGIPASS account

    Meer info over aanmelden met eID vind je hier.
     
  • Federaal token
    Een federaal token aanvragen, kan via de site van Fedict. Een token is een papieren kaart met de afmetingen van een bankkaart met 24 codes.
     
  • Authenticatiemiddel voor buitenlanders zonder een geldig eID / vreemdelingenkaart
    1. Identificatie
    - Als je op de loonlijst staat van een Belgische onderneming, kan je via de gemeente waar je als werknemer bent gevestigd een authenticatiemiddel aanvragen. Bij je bezoek aan de gemeente moet je in het bezit zijn van een geldig identiteitsdocument om je te kunnen identificeren.
    - Als je geen Belgische identiteitskaart of vreemdelingenkaart hebt, neem je contact op met info@omgevingsloket.be Zij maken met jou een afspraak (kan ook via videochat) om je te identificeren en een authenticatiemiddel aan te vragen.

    2. Authenticatie en activatie
    Na identificatie ontvang je een activatielink waarmee je doorklikt naar de activatiepagina van 'mijn digitale sleutels'. 
    De activatiecode die je ontvangen hebt, kun je gebruiken om je profiel te activeren.
    Opgelet: de activatiecode heeft een beperkte geldigheid:
    - Maximaal 3 foutieve pogingen, nadien ongeldig ->  opnieuw stap 1 volgen
    - Ongeldig indien activatie voltooid
    - Beperkte geldigheid van 14 dagen


    Na de activatie van je profiel en het instellen van je login en wachtwoord, moet je één of meerdere van de beschikbare sleutels acitveren:
    - Hoogste beveligingsniveau: 
      - beveiligingscode via mobiele app
      - beveiligingscode via sms
    Om te voorkomen dat bij verlies van je smartphone met de mobiele app je code niet meer kan gegenereerd worden, kan je als back-up steeds de sms-functie activeren. De mobiele app kun je op meerdere mobiele toestellen tegelijk installeren.

    - Lager beveiligingsniveau
      - beveiligingscode via token (token wordt als pdf verstuurd naar uniek mailadres). 
      VOOR HET OMGEVINGSLOKET KAN VOORLOPIG ENKEL DIT AUTHENTICATIEMIDDEL GEKOZEN WORDEN.

    Om zelf je digitale sleutels te kunnen beheren, moet je gebruik maken van het hoogste beveiligingsniveau. Heb je dat niet gekozen maar wil je dat achteraf toch toevoegen, dan moet je je opnieuw wenden tot het Omgevingsloket. 
     

De toepassing

Via het loket voor bouwaanvragen kun je een stedenbouwkundige vergunning samenstellen en indienen.
Voor eenvoudige werken op en rond een woning, kun je gebruik maken van de snelinvoer, een beknopte versie van datzelfde loket. De aanvraag heeft dan bijvoorbeeld betrekking op het plaatsen van zonnepanelen, het zetten van een carport enz. Een volledig overzicht van alle eenvoudige werken die je via deze weg kunt aanvragen, vind je terug op de homepage van de snelinvoer zelf. Maak je gebruik van de snelinvoer, dan dien je je dossier in één keer in te geven, i.t.t. het algemene loket waar het mogelijk is om na aanmaak van het dossier er op een ander tijdstip mee verder te gaan. 

Ik maak een nieuw dossier aan via het algemene loket voor bouwaanvragen

 

Ik maak een nieuw dossier aan via het vereenvoudigde loket voor bouwaanvragen (snelinvoer)